ชมพุทธประวัติ ฉบับการ์ตูน

Art of Asia: Buddhism - The Art of Enlightenment

การแนะแนว"อนาคตประเทศไทยกับ 10 อาชีพสุดฮิพ"จัดโดยมูลนิธิไทยคม 10-11 ต.ค.52

Bookmark and Share

วันพุธที่ 27 มกราคม พ.ศ. 2553

MONGOLIA: PLATINUM PRINTS by Hamid Sardar-Afkhami - PORTFOLIOS*NET - Creative Community

MONGOLIA: PLATINUM PRINTS by Hamid Sardar-Afkhami - PORTFOLIOS*NET - Creative Community

นิทรรศการเดือนมกราคมนี้ เซรินเดีย แกเลอรี่ นำเสนอภาพถ่ายเรื่อง “มองโกเลีย” โดยศิลปินฮามีด ซาร์ดาร์ อาฟคามี

คนไทยส่วนใหญ่รู้จักมองโกเลียจากนิยายกำลังภายในจีน ดินแดนประเทศมองโกเลียเต็มไปด้วยชีวิตของคน และวัฒนธรรมการย้ายถิ่นฐานร่อนเร่น่าสนใจ โดยเฉพาะอย่างยิ่ง ความเข้าใจและสัมพันธ์อย่างลึกล้ำกับสัตว์ป่า เรียกได้ว่าคนสามารถสื่อสารกับสัตว์ด้วยภาษาเดียวกัน อย่างเช่น หมาป่า นกอินทรีย์ กวางหิมะ ภาพของฮามีดที่นำเสนอนี้ เป็นภาพที่หาได้ชมยาก ฮามีดใช้เวลากว่า 8 ปี ในการติดตามชนเผ่าเลี้ยงสัตว์ ต้อนฝูงม้า ล่าหมี ฝึกหมาป่า ฝึกนกอินทรีย์ เรียนรู้ รู้จักสัมผัสวัฒนธรรมมองโกเลียเป็นอย่างดี ประกอบกับฮามีดเป็นศิลปินช่างภาพมีฝีมือระดับแนวหน้า

นอกจากภาพที่สวยงามระดับคลาสสิคแล้ว ความพิเศษที่สุดของภาพชุดนี้อีกอย่างคือเป็นภาพที่อัดแบบ “พลาตินัม พริ้นท์” การอัดภาพแบบพลาตินัม เป็นเทคนิคที่ให้ภาพที่มีรายละเอียดสุดยอดเหนือกว่าภาพแบบอื่นๆ ภาพพลาตินัมเป็นการอัดที่ใช้ปฎิกริยาสารละลายเกลือพลาตินัมสัมผัสโดยตรงกับ กระดาษ ภาพที่เกิดไม่ได้เกิดบนสารเคมีที่เคลือบกระดาษเหมือนอย่าง silver gelatin prints จึงทำให้มีรายละเอียดของภาพและโทนสูงที่สุดบรรดากระบวนการอัดภาพ และคงสภาพไม่เสื่อมด้วยตนเองเพราะเป็นโลหะพลาตินั่ม ติดเป็นเนื้อเดียวกับกระดาษ เป็นภาพที่พิเศษควรค่าแก่การสะสม ในพลาตินัม พริ้นท์ชุด “มองโกเลีย” นี้มีบางรูปที่ได้รับการสะสมอยู่ในบริษัทดีไซน์ระดับโลก Hermès จึงเป็นโอกาสดีที่จะได้ชมงานนี้ในประเทศไทย

=============
Serindia Gallery's fifth exhibition this January features the pinnacle of the photographic print media: Platinum Prints — in MONGOLIA by Hamid Sardar-Afkhami.

Inspired by the pioneers of ethno-photography during the Age of Exploration, such as Edward Curtis who photographed the Indian peoples of North America and Canada, Hamid Sardar-Afkhami dedicates his cameras to making a visual record of Mongolia’s last nomad tribes. Spanning over almost a decade, Hamid’s expeditions in Mongolia have produced three award-winning documentary films and a single important photographic collection concentrating on nomadic culture at the cusp of a great irreversible change.

Platinum prints are considered the ‘king of visual prints’ — they display unsurpassed and long-lasting details, produced by direct exposure of negatives on platinum deposits brushed directly into the paper. Some photographers only printed certain images in platinum (Robert Mapllethorpe’s The Corral Sea, and Irving Penn’s collection at the National Gallery of Art, Washington, for example). The result is greater tonal range, detail and longevity unmatched by other methods using classic silver gelatin or the digital process. The lifespan of a platinum print guarantees it will be viewed three hundred or four hundred years from now, perhaps more. Hamid thus insures these icons a life beyond their own and his.

Hamid Sardar-Afkhami is a professional photographer as well as a scholar of Tibetan and Mongol languages who received his Ph.D. from Harvard University. After moving to Nepal in the late 1980’s and exploring Tibet and the Himalayas for more than a decade, he went to live in Outer Mongolia in 2000 to make a record of people’s customs and manners of life before they became divorced from their natural and spiritual environment.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น